torsdag 2 mars 2017

Att gå över gränsen...

Efter de senaste veckornas skriverier både på nätet och i pressen har det som jag försökt lägga bakom mig gjort sig påmint.

Tänk dig en liten förväntansfull flicka. En oskyldig liten flicka med stora förväntningar på det som hända skall och med stort förtroende för vuxenvärlden som leder henne in i framtiden.
Tänk dig den glädje som borde strålat i flickans ögon. Tänk dig vilka förväntningar som borde blivit uppfyllda och vilken lycka vem som helst kunnat se i flickans ansikte.

Vad händer när vuxenvärlden sviker och förväntningarna inte alls överensstämmer med verkligheten? När verkligheten ställer motkrav som ingen liten flicka kunnat drömma om? När vuxenvälden tar ifrån den lilla flickan all sin värdighet och gör det med en självklarhet som rubbar flickans världsbild?

Vad händer med flickan?
Jag vet. Jag har upplevt det själv. Jag vet hur det känns när en ung tjej blir utnyttjad på olika sätt och jag vet hur totalt maktlös hon känner sig inför omgivningen.
Jag har känt hopplösheten, ångesten, äcklet.
Jag kan fortfarande känna flåsningar i nacken, förnimma dofter.
Jag klarade mig lindrigt undan, men känslan finns kvar hela livet.

Med den vetskapen, med den erfarenheten, kan jag bara drömma om hur det känns för de tjejer som blir utnyttjade på riktigt.  Jag har upplevt det i min omgivning. Jag har lyssnat. Jag har ältat.
Jag pratar dagligen om detta med mina barn för att förvissa mig om att jag har gjort allt som står i min makt för att det inte skall hända dem.

Dessa personer som går över gränsen är troligen inte själva medvetna om att de gör fel. Eller, jo, kanske. Men de kan omöjligt vara medvetna om vilken oerhörd skada de ställer till med och hur många människoliv de förstör. Ingen kan vara medveten om detta och ändå fortsätta. Jag tror på att människan är god. Ingen människa kan medvetet gå in för att skada andra människor för livet.
Eller kan de det?

De som håller dessa människor om ryggen är "medberoende" och medskyldiga. De är de allra värsta. De som skyddar, hyllar och klappar om dessa människor ger näring åt problemet och låter det växa.

För i h...e TA ER SAMMAN! Hur kan ni bara tro på att det var ömsesidigt? Hur kan ni på riktigt tro att unga tjejer skulle blotta sitt innersta om det inte var sant???? SKÄMS PÅ ER!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar